"Bandits in Print" utforsker trykkens rolle i tidlig moderne Kina, med et spesielt fokus på den klassiske romanen "Vannmarginalen" (Shuihu zhuan). Avhengig av hvilken utgave leseren kom over, kunne "Vannmarginalen" by på svært forskjellige opplevelser. Denne variabiliteten er karakteristisk for sjangeren tidlig moderne kinesisk roman og den skiftende trykkulturen fra denne perioden. Scott W. Gregory hevder at den tradisjonelle romanen bäst forstås som et fenomen av trykk. Han kartlegger hvordan denne innflytelsesrike romanen ble tilpasset og endret i tidlig moderne tid, i takt med at den krysset grensene mellom elitær og populær, privat og kommersiell, samt sivil og militær. I stedet for å dvele ved spørsmål om forfatterskap eller urtekst, retter Gregory fokus mot redaktør-punnere som har formet romanen gjennom å skape sine egne trykkutgaver. Ved å undersøke romanens ulike inkarnasjoner viser "Bandits in Print" at trykk ikke bare er en stabiliserende kraft for litterære tekster; det påvirker dem på unike måter under bestemte omstendigheter.