"Bandits in Print" utforsker den trykte verden i tidlig moderne Kina, med særlig fokus på den klassiske romanen "Vannmarginalen" (Shuihu zhuan). Avhengig av hvilken utgave leseren kommer over, kan "Vannmarginalen" by på svært ulike opplevelser. Dette vitner om den mangfoldige naturen i den tidlige moderne kinesiske romanen og den skiftende trykkekulturen fra denne epoken. Scott W. Gregory hevder at den tradisjonelle romanen best forstås som et fenomen knyttet til trykk. Han undersøker hvordan denne innflytelsesrike romanen ble tilpasset og endret i den tidlige moderne perioden, ettersom den krysset grensene mellom elite- og populærlitteratur, privat og kommersiell, samt sivil og martiell. I stedet for å stille spørsmål om forfatterskap og urtekst, flytter Gregory fokuset til redaktør- og forleggerne som formet romanen ved å lage sine egne trykte utgaver. Ved å analysere romanen i dens ulike inkarnasjoner, viser "Bandits in Print" at trykk ikke bare er en stabiliserende kraft for litterære tekster; det spiller også en avgjørende rolle under spesielle omstendigheter.