Boken "Communism's Public Sphere" undersøker den politiske rollen kulturarenaer hadde i Østblokken. I samfunn som var preget av kommunistiske regime og begrenset ytringsfrihet, ble politiske diskusjoner flyttet inn i kunstens rom: teatre, gallerier, konserthaller og ungdomsklubber. Kyrill Kunakhovich viser hvordan disse stedene utviklet seg til sentre for dialog og motsetninger. Mens myndighetene utnyttet dem for å spre det kommunistiske budskapet, trosset kunstnere og publikum ofte statens retningslinjer og fremmet alternative visjoner. Kulturarenaer kom dermed til å fungere som en offentlig sfære, et sjeldent rom for å diskutere samfunnsspørsmål. Gjennom fokusering på Kraków i Polen og Leipzig i Øst-Tyskland, kaster "Communism's Public Sphere" nytt lys over samspillet mellom stat og samfunn i Østblokken. I stedet for den vante fremstillingen av dominans og motstand, fremhever den uventede symbioser som statsstøttet rock og populærkultur, sosialistisk forbrukerisme, og godkjent motstand. Ved å undersøke nesten fem tiår med kommunistisk styre, fra Røde armés ankomst, gir boken en ny og dyptgående forståelse av hvordan kulturelle uttrykk formet både offentlige rom og politiske realiteter.