I "Cursed" utforsker Joanna Tokarska-Bakir pogromet i Kielce den 4. juli 1946, en skjellsettende hendelse i jødisk diaspora-historie. Dette massemordet tvang tusenvis av polske jøder som overlevde Holocaust til å flykte fra det etterkrigs Polen. Pogromet står som et negativt referansepunkt i den polske historiefortellingen og avspeiler en manglende anerkjennelse av antisemittismens rolle i det etterkrigs polske samfunnet og identitetspolitikken. Tokarska-Bakir vever sammen stemmene til overlevende fra Kielce-pogromet, vitner og gjerningspersoner med en rekke andre arkivkilder. Hennes nøye forskning avdekker krigs- og etterkrigsbiografier til lokale fabrikkarbeidere, by- og kirkeansatte, lokale politifolk og medlemmer av sikkerhetstjenesten, hvorav noen deltok i Holocaust og deretter direkte eller indirekte bidro til Kielce-pogromet. Tokarska-Bakir maler et sosialt portrett som utforsker menneskers atferd i lys av krefter og følelser som er større enn dem selv.