Hvordan får ulike sekulære og religiøse ideologier—som nasjonalisme, nyliberalisme, ateisme, pinsedemisme, Tablighi-islam og sjamanisme—fotfeste i samfunnet, og når mister de sin popularitet? I boken "Fragile Conviction" tar Mathijs Pelkmans en grundig gjennomgang av hvordan slike ideologier arter seg i den postsovjetiske konteksten i Sentral-Asia. Gjennom etnografiske studier knyttet til hverdagslivet i en tidligere gruveby i sør-Kirgizistan, utforsker forfatteren hvordan innbyggerne har håndtert de eksistensielle og epistemologiske krisene som oppsto etter Sovjetunionens fall. Mange av innbyggerne ble fascinert av sannhetene formidlet av muslimske og kristne misjonærer, aksepterte læren fra nyliberale og nasjonalistiske ideologer, og ble fengslet av visjonene fra sjamanhealerne. Men til tross for den entusiasmen og håpet disse ideene brakte med seg, viste det seg at forpliktelsen til dem sjeldent var langvarig. Pelkmans avdekker at det finnes en omvendt sammenheng mellom hvor sterkt folk holder fast i disse ideologiene og hvor lenge de forblir populære.