I boken "Mobile City" tar Jordan H. Kraemer oss med på en reise inn i den spirende rollen sosiale medier hadde i Berlin tidlig på 2000-tallet. Kjempebyen, som tiltrakk seg unge tyskere og EU-borgere fra andre land, ble et mekka for de som ønsket å være en del av den livlige motkulturen som vokste frem etter Tysklands gjenforening. Samtidig som bruken av plattformer som Facebook og Twitter flommet over, begynte Berlin å utvikle seg til en kreativ by med fokus på urbane, middelklasseambisjoner. Kraemer beskriver hvordan brukerne av sosiale medier ble involvert i kampen om klasseforflytning og identitet i en by i endring, der byplanleggere og utviklere tilpasset miljøet til en neoliberal visjon. Den kreative byens oppblomstring involverte storskalaprosjekter som kombinerte fantasier om digitale teknologier med de ekspansive impulsene fra senkapitalismen. Disse prosjektene lovet en fremtid preget av verdensfred og økonomisk samarbeid gjennom global sammenkobling. I Berlin ble disse skaleringsprosessene imidlertid utformet gjennom hverdagslige praksiser som endret måtene folk interagerte på, håndterte mobilitet og oppfattet byrommet.