Denne antologien, redigert av Nora Taylor og Boreth Ly, kommer ut på et tidspunkt hvor samtidskunst fra Sørøst-Asia får stadig mer oppmerksomhet på den globale kunstscenen. Boken fungerer som et reflekterende og kritisk verk fylt med essays som belyser hvordan disse utviklingene kan bli stilt spørsmål ved og forstått. Den utforsker kunstneriske praksiser og verk fra en variert og livlig region. Forskerne, kritikerne og kuratorene presenterer sine perspektiver på kunst og kunstnere fra Sørøst-Asia, med mål om ikke bare å definere feltet, men også å kaste lys over dets foranderlige natur og interaksjoner med kreative prosjekter og historier fra andre steder. Essayene undersøker et mangfold av nytt og moderne arbeid, fra skulpturer som fremkaller post-konflikt traumer i Kambodsja, til thailandske kunstinstallasjoner som inviterer til publikumsdeltakelse og utfordrer tradisjonelle oppfatninger av 'kunstobjektet'. På denne måten gir forfatterne ikke bare en levende studie av regional kunst, men også en dypere forståelse av dets kompleksitet og dynamikk.