«Russian Archaism» utforsker den estetiske søken innen russisk modernisme, i lys av nasjonsbyggende ideer som blomstret i den sene imperieperioden. Forfatteren Irina Shevelenko argumenterer for at det kulturelle klimaet i Russland, der modernismen oppsto som en forlengelse av vestlige trender på slutten av 1800-tallet, snart ble sterkt påvirket av nasjonalistisk indoktrinering. Kunstneriske grupper, kritikere og teoretikere utviklet nye tolkninger av målene for estetisk eksperimentering, som gjorde det mulig å veve nasjonsbyggingsagendaen inn i det estetiske. Boken fokuserer på perioden fra dannelsen av «World of Art»-gruppen i 1898 frem til Den store krigen, og dekker et bredt spekter av kunstformer, inkludert visuell kunst, litteratur, musikk og performance. Shevelenko viser at det var avvisningen av den russisk vestlige tradisjonen, preget av en gjenoppblussing av folkelig sans i den utdannede klassen, som spilte en avgjørende rolle i utviklingen av russiske modernistiske agendaer.