I 'Singing Like Germans' presenterer Kira Thurman en omfattende beretning om svarte musikere i den tysktalende delen av Europa over en periode på mer enn et århundre. Thurman skildrer de bemerkelsesverdige musikalske interaksjonene og transnasjonale samarbeidene mellom mennesker av afrikansk avstamning og hvite tyskere og østerrikere. Gjennom denne fengslende historien utforsker hun hvordan enkeltpersoner enten forsterket eller utfordret rasemessige identiteter i konsertsalen. I løpet av det nittende og tjue århundre antok publikum at kategoriene svarte og tyske var gjensidig utelukkende. Imidlertid, når de opplevde en fremføring av tysk musikk av en svart musiker, ble mange lyttende overrasket over å oppdage at tysk identitet ikke er et biologisk kjennetegn, men noe som kan læres, utføres og mestre. Mens tyskere og østerrikere plasserte sin nasjonale identitet i musikken, og hevet komponister som Bach, Beethoven og Brahms til status som nasjonalhelter, kompliserte fremførelsene av deres verk av svarte musikere offentlighetens oppfatning.