I "The Rise of the Military Entrepreneur" undersøker Suzanne Sutherland hvordan en ny type internasjonal militærfigur oppstod og utnyttet de betydningsfulle politiske, militære, kommersielle og vitenskapelige endringene som preget det 17. århundre. I løpet av trettiårskrigen reiste disse figurene raskt og hyppig over hele Europa, og benyttet privat rikdom, kreditt og nettverk for å reise og kommandere hærer som herskerne desperat trengte. Deres karrierer avdekker betydningen av internasjonale nettverk, private ressurser og ekspertise i oppbygging av, og til tider undergraving av, statens makt. Sutherland avdekker innflytelsen fra militære entreprenører ved å utforske deres aktiviteter som ikke bare kommandører, men også diplomater, naturfilosofer, informasjonsmeglere, kunder og deltakere på slagmarken, samt gjennom strategiske ekteskap og familieallianser. Sutherland fokuserer på Raimondo Montecuccoli (1609–80), en middels adelsmann fra hertugdømmet Modena, som ble en av de mest mektige mennene i sin tid.