I boken "Buyology" presenterer Martin Lindstrom sine banebrytende funn om hva som virkelig påvirker forbrukerens atferd. Med en grundig og ambisiøs forskningsstudie, utført med den nyeste hjerneavbildningsteknologien, avslører han at mange av dagens reklame- og markedsføringsstrategier ikke har den effekten vi tror. Lindstrom oppdaget at mange antirøykekampanjer faktisk kan øke røyking, at duften av meloner kan påvirke salget av elektroniske produkter, og at subtile reklameformer, som tidligere har blitt forbudt, fortsatt finnes i hverdagen vår. Boken diskuterer også hvor lite effektiv produktplassering i filmer ofte er, samt at mange dyre reklamekampanjer ofte er bortkastet. "Buyology" tar leseren med på en fascinerende reise inn i forbrukerens sinn, hvor man får innsikt i hva som skjer når man ser en annonse, hører et reklameslagord, smaker på to konkurrerende drikkemerker, eller følger med på et program sponset av et stort selskap. Resultatene av denne forskningen er både overraskende og banebrytende, og gir en dypere forståelse av psykologien bak våre kjøpsbeslutninger.