Hva skjer når vi har nesten ubegrenset valg? Når alt blir tilgjengelig for alle? Og når den samlede verdien av millioner av varer som kun selger i små mengder, tilsvarer eller til og med overgår verdien av et fåtall bestselgere? I denne banebrytende boken viser Chris Anderson at fremtiden for næringslivet ikke ligger i de store salgene – den høyt volummessige enden av den tradisjonelle etterspørselkurven – men i det som tidligere ble ansett som 'misse': den uendelig lange halen av den samme kurven. Når vår verden endres av Internett og det nærmest uendelige valget det gir forbrukerne, blir tradisjonelle forretningsmodeller snudd på hodet, og nye sannheter avdekkes om hva forbrukerne virkelig ønsker og hvordan de foretrekker å få det. Chris Anderson utforsket først konseptet den lange halen i en artikkel for Wired-magasinet, som har blitt en av de mest innflytelsesrike forretningsessayene i vår tid. Nå, i denne etterlengtede boken, tar han en nærmere titt på den nye økonomien i internettalderen, og viser retningen for fremtidens næringsliv.