Den reviderte tredje utgaven av 'An Introduction to Computer Simulation Methods' benytter Java for å lære fysiske konsepter gjennom datamodeller. Boken integrerer teknikker for objektorientert programmering og oppfordrer leserne til å utvikle gode programmeringsvaner i forbindelse med fysikk. Innholdet dekker en rekke emner, inkludert verktøy for å utføre simuleringer, simulering av partikkelbevegelse og osillatoriske systemer. Den behandler også få-kropp-problemer som planetbevegelser, samt kaotisk bevegelse i dynamiske systemer. Ytterligere temaer inkluderer tilfeldige prosesser, dynamikk av mange partikkelsystemer, normalmoduser og bølger, elektrodynamikk, numeriske metoder og Monte Carlo-metoder. Andre interessante emner er perkolasjon, fraktaler, kinetiske vekstmodeller, komplekse systemer, Monte Carlo-simuleringer av termiske systemer og kvantesystemer. Boken dekker også visualisering, stiv legemdynamikk, og perspektiver innen spesial- og generell relativitet. Til slutt diskuterer den enhetligheten i fysikken, og boken henvender seg til alle som er interesserte i å utvikle programmeringsferdigheter i en fysisk kontekst.