Boken "Confessions of a 21st Century Math Teacher" gir en ærlig og kritisk inngang til matematikkutdanning sett fra innsiden. For de som er bekymret for konsekvensene av Common Core i lys av 21. århundrets matematikkutdanning, STEM-utdanning og '21. århundrets ferdigheter', er dette en uunngåelig lesning. Barry Garelick, kjent for sitt tidligere verk 'Letters from John Dewey/Letters from Huck Finn', deler sine erfaringer som langvarig vikar i både videregående skole og ungdomsskole. Han utforsker hvordan han underviser i matematikk etter beste evne, mens skolene i California tilpasser seg de nye Common Core-standardene. I bakgrunnen er det også 50-årsjubileet for betydningsfulle historiske hendelser, som attentatet på JFK og Beatles' ankomst til USA. Garelick reflekterer over filosofi og metoder for undervisning, og indikerer at selv om han ikke er en entusiastisk tilhenger av ideen om at 'hvis du vil ha noe gjort riktig, må du leve i fortiden', så finnes det verre læringsprinsipper når det gjelder undervisning i matematikk.