«Game Theory for Business: A Simple Introduction» er en lettfattelig guide til de sentrale ideene og metodene innenfor bedriftsøkonomi og spillteori. Boken inneholder mer enn 35 diagrammer som støtter analysene, noe som gjør komplekse konsepter mer tilgjengelige. Leseren blir introdusert for hvordan en bedrift kan identifisere sin rolle, sette mål og forstå incentivene som driver beslutningstaking. Den utforsker viktige begreper som negativ seleksjon og moralsk risiko, og forklarer strategier som omgår tilknytning og motspil. Videre lærer man hvordan bedrifter kan oppnå langsiktige gevinster, samt hva underholdningsbransjen kan lære andre bransjer. Boken analyserer også konkurransesituasjoner som duopolpris, muligheter for samarbeid mellom konkurrerende selskaper, og strategier for å forhindre at nye aktører entrer markedet gjennom troverdige forpliktelser og asymmetrisk informasjon. Her ser man på strategisk atferd knyttet til de ulike konkurransemetodene, inkludert Cournot og Bertrand. Boken trekker paralleller til evolusjonsbiologi, og viser hvordan en bedrift kan differensiere seg fra konkurrentene for å oppnå konkurransefortrinn.