Boken "Game Theory: A Simple Introduction" er en lettfattelig og engasjerende innføring i de grunnleggende prinsippene og omfattende bruksområdene innen spillteori. Leseren vil lære om spillmatriser, dillemmaet med fanger, dominerende og blandede strategier, null-sum spill, Pareto-effektivitet, Nash-likevekt, samt kraften i asymmetrisk informasjon. Boken veileder leseren i hvordan man beregner utbetalinger og finner utfall i spill med karakterer som Jack og Jill, eller Frodo og Gollum. Den utforsker hvordan altruisme og hat påvirker spill, samt hvordan spill kan utvikle seg over tid. Gjennom ulike eksempler ser vi på gjengmedlemmer, gratispassasjerer, global styring, langsiktige forhold, konkurrerende selskaper, samt samspillet mellom annonsører og deres kunder. Boken inneholder også kjente spill som høk-due og kyllingespill. Leseren blir introdusert til strategier og triks som spillere benytter for å oppnå det de ønsker, akkompagnert av over 50 illustrasjoner for å hjelpe til med en dypere forståelse av de ulike spillstrategiene.