«Microeconomics: A Simple Introduction» gir en lettfattelig innføring i de sentrale prinsippene og ideene innen mikroøkonomi, komplettert med over 50 diagrammer som illustrerer analysene. Boken tar for seg viktige begreper som alternativkostnad, avtagende utbytte, tilbud og etterspørsel, markedsbalanse, markedssvikt, negativ seleksjon og moralsk risiko. Her lærer du også hvordan du beregner pris- og inntektselastisiteter. Forbrukerteorien belyser budsjettbegrensninger, indifferenskurver, marginal substitusjonsrate, nytteoptimalisering, samt Hicks' og Slutsky's inntekts- og substitusjonseffekter, og Samuelsons avslørte preferanseteori. Bedriftsteorien undersøker produksjonsfaktorer, Cobb-Douglas og andre produksjonsfunksjoner, skalafordeler, isoquantkurver, isokostlinjer, kostnadsminimering, profitmaksimering, Lerner-indeks og differensiering for å utlede en marginal inntektskurve. Videre forklares perfekt konkurranse, monopolistisk konkurranse, oligopol og monopol. Effektene av monopol på velferd belyses, sammen med oligopolmodeller for kinket etterspørsel.