I denne fargerike læreboken for introduksjonskurs i robotteknikk vil studenter bruke sin kreativitet og samarbeidsevner til å designe, lage og bygge fullt fungerende LEGO(R)-roboter som programmeres for å utføre ulike oppgaver ved hjelp av datamaskiner. Hver klasse fremmer opplevelser og læring innen fagområdene naturvitenskap, teknologi, ingeniørfag og matematikk (S.T.E.M.) gjennom interaktive og praktiske metoder med LEGO(R). Studentene vil programmere robotene de bygger ved hjelp av lys-, berørings-, ultralyds- og lydsensorer for å gjennomføre spesifikke oppdrag. Underveis vil de tilegne seg kunnskap om de vitenskapelige prinsippene og teknologiene som ligger til grunn for robotikk. Gjennom læring om ingeniørfaglige og robotapplikasjoner vil studentene utvikle kritiske og avanserte tenkningsevner for å løse problemer ved å samarbeide om planlegging, konstruksjon og gjennomføring av ulike oppdrag. De vil også lære hvordan man utfører alderspassende grafisk dataprogrammering ved hjelp av NXT-G, samtidig som de utvider sin forståelse av roboter og problemløsning.