I livet ønsker vi mange ulike ting, enten det handler om å overbevise barnet vårt om å legge seg, få ektefellen til å delta i en aktivitet vi ønsker å gjøre, be sjefen om en bedre lønn, engasjere kollegene i prosjektet vårt, eller få hjelp fra en konkurrent, leverandør eller offentlig tjenestemann for å øke inntektene eller redusere kostnadene. I alle disse situasjonene må vi forhandle, og manglende forhandlingsegenskaper kan føre til at vi mister det vi ønsker. Denne boken tar oss med fra enkle forhandlinger mellom to parter til mer kompliserte flerparti-forhandlinger, konflikter og mekling. Bokens prinsipper bygger på grunnleggende kunnskap fra handelsskoler, ledelses-seminarer og lederprogrammer. Mange av prinsippene stammer fra utallige bøker om emnet som ble utgitt på 1980- og 1990-tallet, samt noen som går så langt tilbake som tidlig på 1900-tallet. Du bør kunne lese gjennom denne boken på en dag, men husk å understreke eller utheve de delene du ønsker å komme tilbake til – og sørg for å gjøre det ofte.