Hvorfor klarer noen selskaper å levere en strøm av vellykkede produkter og tjenester, mens andre stadig tar dårlige beslutninger innen forskning og utvikling? Ifølge Matheson har vellykkede firmaer internalisert ni sammenkoblede prinsipper som kjennetegner smarte organisasjoner. Disse prinsippene danner grunnlaget for en bedriftskultur som vektlegger betydningen av å ta riktige strategiske beslutninger til rett tid, samtidig som man justerer organisatoriske praksiser for å støtte disse beslutningene og opprettholde deres resultater. Blant de ni prinsippene finner vi aspekter som å omfavne usikkerhet, fremme åpen informasjonsflyt, systemtenkning og utvikling av en kultur for verdiskaping. Når disse verdiene er på plass, gir de selskaper muligheten til å ta riktige valg om sine R&D-planer, porteføljeforvaltning og forretningsstrategier. Forfatterne understreker viktigheten av å vurdere avveininger, skape alternativer, balansere risiko og avkastning, samt å få støtte fra ulike funksjonsområder for å sikre at beslutningene vil være levedyktige både fra teknisk og ledermessig ståsted.