‘Creating the Viewer’ av Justin Wyatt er en dyptgående analyse av den ofte usynlige verdenen av primær mediemarkedundersøkelser og de forskjellige metodene som brukes for å forstå hvordan seeren blir fremstilt i mediebransjen. Dette er den første boka som undersøker skjæringspunktet mellom markedforskning og media. Wyatt tar en kritisk tilnærming til medieselskapers studier av tv-seere, og diskuterer de underliggende antakelsene bak disse studiene samt hvordan seeren blir representert gjennom dem. Boken utforsker flere typer markedundersøkelser, blant annet talenttesting, pilot-testing, vedlikehold av serier, merkevarestudier og idéutvikling for nye programmer. Gjennom konkrete eksempler fra et bredt spekter av programinnhold, som nyheter, sitcoms, reality-shows og dramaserier, gir forfatteren innsikt i hvordan undersøkelser gjennomføres. Wyatt vurderer også merkevarestudier for nettverk som E! og analyserer hvordan individuelle merkevarer, som showrunner Ryan Murphy, kan vurderes i markedet. Denne boka er både analytisk og praktisk og inkluderer eksempler på spørreskjemaer og veiledninger for studieledere og forskningsanalytikere. Med over femten års erfaring i feltet, tilbyr Wyatt verdifulle perspektiver på hvordan seeren blir sett og forstått i dagens medielandskap.