Boken 'The Art of Richard Long' av William Malpas utforsker det sentrale temaet i Richard Longs kunst – det å gå. Longs kunstverk er dypt forankret i selve handlingen av å gå, og betrakter denne aktiviteten som både kunst, handling og opplevelse. Hver av hans turer blir til 'kunstvandringer', som utvikler seg til kunstverk. Long, som er en britisk landkunstner og skulptør, arbeider både i det naturlige landskapet og i de mer raffinerte, kunstneriske romene som menneskeheten har skapt. "Jeg ønsket også å gjøre naturen til et tema i arbeidet mitt," forklarer Long om sin tidlige kunst, "men på nye måter. Jeg begynte å jobbe utendørs med naturlige materialer som gress og vann, og dette utviklet seg til ideen om å lage en skulptur gjennom det å gå." Long er noen ganger omtalt som en 'romantisk' skulptør, og en del av boken relatere hans kunst til britisk romantikk, slik vi finner den i litteraturen til forfattere som William Wordsworth, Percy Bysshe Shelley, John Keats og andre, samt innen den britiske landskapstradisjonen, a la J.M.W.