Pink Floyds lydbilde og lysshow på 1960-tallet satte standarden for psykedelisk musikk, men bandets senere innspillinger forente rock, orkestral musikk, litteratur og filosofi. Albumene 'Dark Side of the Moon' og 'The Wall' brøt med popmusikkens vante konvensjoner og fokuserte på temaer som galskap, fortvilelse, brutalitet og fremmedgjøring. I denne boken undersøker 16 akademikere kjernen i Pink Floyds musikk ved å utforske ideer, konsepter og problemstillinger som vanligvis ikke finnes i en rockebands tekster, men heller i verkene til filosofer som Heidegger, Foucault og Sartre. Blant temaene som diskuteres er meningen med tilværelsen, individets plass i samfunnet, kunst og kommerses motsetninger, og den uklare linjen mellom genialitet og galskap. Bandets dynamiske historie gir forfatterne mulighet til å belyse kontroverser knyttet til intellektuell eiendom, forfatterskapets natur, og spørsmålet om helhetens verdi – spesielt når det gjelder rockeband – er mer enn summen av dens deler.