I boken 'A School Built on Ethos: Ideas, assemblies and hard-won wisdom' utforsker James Handscombe hvordan skolens rolle strekker seg langt utover det å oppnå kvalifikasjoner, og hvordan læring er mer enn bare eksamener. Han understreker at akademisk suksess lettere oppnås av dem som forstår dette perspektivet. Harris Westminster Sixth Form har oppnådd bemerkelsesverdig suksess ved å tilby en akademisk utdannelse til studenter fra alle samfunnslag. Denne suksessen bygger på utviklingen av en akademisk etos som veileder både elever og ansatte inn i vellykkede vaner, drevet av en klar visjon for fellesskapet, tydelig formidlet gjennom alt skolen sier og gjør. I denne boken tar den grunnleggende rektor James Handscombe leserne med på skolens utvikling og illustrerer dens reise ved å dele utvalgte samlinger som har vært fundamentale for å tydeliggjøre etoset. Ved å gjøre dette gir han verdifulle råd om hvordan slike samlinger kan brukes aktivt til å forme et fellesskap, og han deler overførbare lærdommer om hvordan samlinger kan bli en viktig del av skolens liv.