I boken *Cognitive Load Theory: A handbook for teachers* gir Steve Garnett en klar fremstilling av den komplekse teorien om kognitiv last (CLT) og presenterer en brukervennlig verktøykasse av teknikker som lærere kan benytte for å optimalisere sine elevers læring. Kognitiv lastteori er raskt i ferd med å bli det neste store innen utdanning, og det er naturlig at lærere ønsker å lære mer om denne tilnærmingen. Det viktigste er å forstå hvordan de kan implementere den i klasserommet. Denne uvurderlige håndboken inneholder en omfattende, men kortfattet oppsummering av hva CLT innebærer og hvordan det kan påvirke elevers prestasjoner. Garnett dekker et bredt spekter av undervisningsstrategier, slik at lærere kan unngå å overbelaste elevenes arbeidsminner. Han gir dem verktøyene de trenger for å få elevene til å lære mer effektivt, spesielt når de skal tilegne seg nytt innhold. I boken forklarer han de 14 faktorene som kan 'forvirre' arbeidsminnet, og viser hvordan lærere kan navigere disse for å forbedre læringsopplevelsen.