Hvorfor ønsker ikke alle, både lærere og foreldre, at barna skal bli smartere? I denne boken tar David for seg et tema som kan virke opplagt, men som viser seg å være mer komplisert enn forventet. På reisen mot å forstå hvordan vi kan måle og øke barns intelligens, møter han motstand fra de som frykter konsekvensene av at noen er smartere enn andre. Hva skjer med de som ikke når opp? Likevel er spørsmålet om vi kan gjøre barna kløktigere helt sentralt. For de som mener intelligens er predeterminert og at miljøfaktorer spiller en ubetydelig rolle, kan det virke avskrekkende. Men forskningen viser at miljøet betyr mye, særlig for barn fra sosiale utsatte bakgrunner. Disse barna har både mest å vinne og er de som sannsynligvis vil dra nytte av innsatsen vår for å gjøre alle barn smartere. Boken gir innsikt i hvordan vi kan påvirke barns kognitive utvikling og øke deres intelligens, slik at alle barn får en bedre sjanse til å lykkes.