Interkulturel didaktik | Mette Buchardt Liv Fabrin | Språk: Dansk
Produktbeskrivelse
Boken "Interkulturel didaktik" omhandler hvordan man kan organisere undervisningen slik at den blir inkluderende for alle elever, uavhengig av deres kulturelle bakgrunn. Den tar for seg betydningen av å integrere en interkulturell dimensjon i den normative pedagogiske tenkningen. Gjennom boken blir leseren kjent med etablerte tradisjoner innen interkulturell didaktikk, og den gir verdifull inspirasjon til å reflektere over og implementere nye tiltak for å møte de pedagogiske utfordringene vi står overfor. Blant spørsmålene som tas opp, er: Hvordan kan vi forstå og håndtere forskjeller i skolehverdagen? Hvordan kan vi sikre at alle elever får delta aktivt i undervisningen? Kan vi gjøre forskjeller til en ressurs? Og hvordan kan vi bidra til å bekjempe ulikhet? Den første delen av boken gir en grundig gjennomgang av utviklingen av interkulturell undervisning, særlig i den anglosaksiske verden. Dette danner et solid grunnlag for didaktiske refleksjoner som kan lede til endringer i undervisningen mot en mer interkulturell tilnærming. I den andre delen presenteres analyser av praktiske eksempler på interkulturell undervisning. Her rettes fokuset mot det didaktiske arbeidet med undervisningens innhold, elever og arbeidsformer. Forfatterne fremhever betydningen av å tilpasse undervisningen til en mangfoldig elevgruppe, og peker på både muligheter og utfordringer som følger med denne tilnærmingen.