Cultivating Critical Language Awareness in the Writing Classroom av Shawna Shapiro
Produktbeskrivelse
Boken "Cultivating Critical Language Awareness in the Writing Classroom" av Shawna Shapiro presenterer en grundig og forskningsbasert pedagogisk ramme for å engasjere og støtte studenter i en kritisk undersøkelse av språk, identitet, privilegium og makt. Den begynner med en lettfattelig introduksjon til Critical Language Awareness (CLA), før den dykker ned i viktige temaer som Verdensengelsk, språklig fordom, nyhetsmedielitteratur og inkluderende språkpraksis. Hver av kapitlene fremmer refleksjon og analyse på en inviterende og tankevekkende måte. Del I gir en oversikt over grunnpilarene i CLA-pedagogikken, mens Del II fremhever fire instruksjonelle veier for CLA-pedagogikk: Sosiolingvistikk, Kritiske akademiske leseferdigheter, Medie- og diskurseranalyse samt Kommunikasjon på tvers av forskjeller. Hvert kapittel innen disse veiene er strukturert rundt essensielle spørsmål og overførbare ferdigheter, og inkluderer tre tematiske læringssekvenser. Del III tilbyr verktøy og veiledning for tilpasning av CLA-pedagogikken til leserens egen undervisningskontekst og studentenes individuelle behov.