Cultural Appropriation in Fashion and Entertainment av Yuniya (Fashion Institute of Technology USA) Kawamura, Jung-Whan Marc de (Fashion Institute of
Produktbeskrivelse
Er det noen gang akseptabelt å 'låne' kulturelt inspirerte ideer? Hvem har eierskap over immateriell kultur? Hvilken rolle spiller maktulikhet i dette? Disse spørsmålene står ofte i sentrum av opphetede offentlige debatter om kulturell appropriasjon, hvor nye kontroverser oppstår tilsynelatende hver dag. Boken "Cultural Appropriation in Fashion and Entertainment" gir et sosiologisk perspektiv på appropriasjonen av rase, etnisitet, klasse, seksualitet og religion som er innebygd i klær, tekstiler, smykker, tilbehør, frisyrer og tatoveringer, så vel som i underholdning som K-pop, Bhangra og hip-hop. Ved å presentere et mangfold av globale perspektiver på adopsjon, tilpasning og bruk av både materielle og immaterielle kulturelle objekter, bidrar Kawamura og de Jong til å flytte samtalen forbi bare kritikk av designere og skapere. De oppfordrer til nyanserte diskusjoner og øker bevisstheten om mangfoldige kulturer innen kreative industrier.