Boken "Cultural Mediation for Museums" introduserer en banebrytende tilnærming til strategisk og opplevelsesbasert markedsføring innen museumssektoren. Gjennom en ny modell for kulturell formidling, søker boken å berike besøksopplevelsen ved å øke engasjementet blant publikum. Med utgangspunkt i en omfattende casestudie fra National Gallery of Modern and Contemporary Arts i Roma, gir boken leserne verktøyene de trenger for å anvende markedsføringsledelse på kulturell formidling. Dette gjør det mulig for museer å segmentere besøkermarkedet, noe som vil forbedre tilgjengeligheten til kunst og engasjementet blant besøkende. Forfatterne presenterer et tilpasset modell for kulturell mediering etter å ha gjennomført et grundig og flerfaglig forskningsprosjekt, som også tar for seg hvordan museer kan håndtere dagens utfordringer og bygge en bærekraftig fremtid. Med modellen som presenteres, får museene hjelp til å segmentere besøkermarkedet og utforme kulturell mediering for å gi berikede besøksopplevelser. Leserne vil også lære hvordan de kan investere i, lede, ansette og trene ansatte som er dedikert til denne tjenesten, noe som resulterer i mer engasjerende og vellykkede opplevelser.