Boken "Culture Sensitive Design" utforsker hvordan samfunn over hele verden blir stadig mer sammenvevd gjennom handel, migrasjon, utdanning og digitalisering. Denne utviklingen har ført til en økt kompleksitet av kulturelle grupper, som stiller designere overfor en betydelig utfordring: å forstå og navigere i denne kulturelle mangfoldigheten. Kultur er et komplekst fenomen som constant utvikler seg gjennom menneskelige interaksjoner og erfaringer. I tillegg til de funksjonelle, tekniske og økonomiske kravene, er det kultur som i stor grad bestemmer hvordan et designet objekt eller en tjeneste virker og blir oppfattet; en prosess som ofte finner sted utenfor designerens direkte innflytelse. "Culture Sensitive Design" gir en oversikt over relevante teorier samt praktiske modeller og metoder som har som mål å motivere og inspirere designstudenter, praktikere og lærere til å bli kjent med forskjellige kulturelle verdier, skikker og symboler. Målet er å unngå feil som kan være til hinder for visse grupper mennesker, og dermed fremme en mer inkluderende designprosess.