Boken 'Dannelse' utforsker begrepet dannelse som en form for moralsk og følelsesmessig modenhet. Den belyser hvordan dannelse ikke bare handler om akademisk utdannelse, men om å tilegne seg den kunnskapen og innsikten som er nødvendig for å kunne trives i samfunnet. Dannelsesprosessen er unik for hver enkelt person og bidrar til å integrere dem dypt i både kultur og samfunn, samtidig som man bevarer sin egen autonomi. Ideen om dannelse, i sin moderne sekulære form, oppsto fra tyske filosoffer på 1770-tallet, og fikk raskt fotfeste blant borgerskapet. I Danmark forsto Grundtvig at også bøndene hadde behov for dannelse, noe som ledet til opprettelsen av folkehøjskoler. Det var Christen Kold som virkelig mestret kunsten å undervise på en måte som fremmet dannelse hos bønder og deres familier. Gjennom fortellinger og diskusjoner klarte han å fange deres interesse, noe som åpnet døren til kunnskap om ulike emner som landbruk, vitenskap, filosofi, historie, religion, litteratur, kunst, økonomi og politikk. Folkehøjskolene inspirerte også land som Norge, Sverige og Finland til å etablere lignende utdanningsinstitusjoner.