Denne leksjonen tar for seg spørsmåls- og svarbøker som en sjangerstudie. Gjennom høytlesning og selvstendig lesing får elevene muligheten til å utforske innholdet og formatet til disse bøkene, samtidig som de ser på hvordan de skiller seg fra og ligner på andre sakprosatekster. Elevene diskuterer mulige bruksområder for bøker i spørsmåls- og svarformat i forbindelse med forskningsarbeid og presentasjoner. Etter en høytlesning av spørsmåls- og svarbøker, benytter elevene et Venn-diagram for å sammenligne denne sjangeren med andre sjangere de har lest. Deretter samarbeider de med en partner for å undersøke flere eksempler innen sjangeren og identifisere fellestrekk. Neste steg er å sammenligne en spørsmåls- og svarbok med en narrativ sakprosabok om samme emne. Til slutt lager elevene en liste med spørsmål de ønsker å forske på, utfører forskningen, og publiserer funnene sine ved hjelp av et spørsmåls- og svarformat. Denne leksjonen fungerer som et springbrett for forskningsaktiviteter som kan hjelpe elevene å lære å presentere informasjon på en organisert og engasjerende måte.