I 1303, da Giotto ble ansett som den fremste maleren i Italia, mottok han et oppdrag om å male Arena-kapellet i Padua. Dette kapellet, med sine paneler som skildrer historien, fødselen, livet og døden til Kristus, regnes blant de største kunstverkene som noen gang er skapt. John Ruskin (1819-1900) omdefinerte kunstkritikk på 1800-tallet med sitt fokus på detaljer, sin lekne og engasjerende prosa, samt den overbevisningen han viste i sine diskusjoner om temaene som var viktigst for ham. I dette verket analyserer Ruskin Giottos paneler og gir liv til dem ved å beskrive de mange skjulte detaljene, et resultat av Giottos uovertrufne geni. 'Giotto and His Works in Padua' ble første gang publisert av Arundel Society mellom 1853 og 1860. Siden den gang har boken vært utilgjengelig, men den representerer Ruskins mest overbevisende refleksjoner rundt Giottos mesterverk - et kunstverk som, ifølge Ruskin, endret kursen for kunsthistorien. Den opprinnelige utgaven var også ledsaget av en serie svart-hvitt tresnitt av panelene i kapellet, og denne nye utgaven gir enda flere innblikk i Giottos storhet.