Det finnes mange håndbøker som tar for seg akademisk skriving, men få av dem fokuserer spesifikt på geografifaget. I denne boken tar forfatteren for seg de viktigste formene for akademisk skriving som masterstudenter og nyutdannede akademikere erfarer, med et spesielt fokus på dem som er relevante for geografer – det vil si de type arbeider som vurderes av fagfeller. Boken er lett tilgjengelig for både eldre bachelorstudenter og masterstudenter samt nyutdannede akademikere som kan føle seg usikre på skriveprosessen. Dette verket er ikke bare en tradisjonell 'hvordan-gjøre-det' eller 'trinn-for-trinn' manual for å skrive artikler eller bøker; i stedet, gjennom bruk av reelle eksempler fra både publiserte og upubliserte verk, avmystifiserer forfatteren prosessen med de ulike typer akademiske tekster geografer må produsere, med hensyn til faghåndterernes spesifikke behov og utfordringer. Selv om kapitlene er tematiske, tilbyr de samtidig selvstendige innblikk i skriving av bokanmeldelser, artikler, og mer.