Boken "Business Ecosystems" undersøker det komplekse samspillet mellom uavhengige aktører i dagens økonomi som sammen skaper produkter eller tjenester som gir en helhetlig løsning for kundene. I en tid der forretningsøkosystemer står høyt på agendaen til mange ledere, utforsker boken hvordan disse systemene har blitt en sentral del av forretningsstrategier. Gjennom mer enn tre års grundig forskning og samarbeid med et stort antall selskaper, drøfter forfatterne de nødvendige ferdighetene som må til for å utvikle vellykkede økosystemstrategier. Den første delen av boken presenterer grunnleggende konsepter som definisjon, design, suksessfaktorer, styring og strategier som er avgjørende for å forstå forretningsøkosystemer. Den andre delen tar for seg spesielle temaer som tillit og databruk, bransjeapplikasjoner og deres potensial innen bærekraft. Selv om økosystemer ikke alltid er løsningen på alle utfordringer, er de langt fra en midlertidig trend, og alle selskaper oppfordres til å vurdere deres plass innen dette dynamiske landskapet.