Boken "Inszeniert und instrumentalisiert" gir en dyptgående analyse av hvordan tre sentrale representanter for ekspresjonismen - Franz Marcs verk "The Tower of Blue Horses", som ble konfiskert som "degenerert" og har vært savnet siden, Emil Noldes "Unpainted Pictures" fra hans yrkesforbud, og Ernst Barlachs nedrevne og delvis ødelagte minnesmerker - har blitt integrert i den tyske kulturhistorien som symboler på nasjonalsosialistisk kunstforfølgelse. Forfatterskapet avslører hvordan kunsten til Barlach, Marc og Nolde ikke bare ble sterkt nedvurdert, men også feiret, beskyttet eller rehabilitert som "tysk". I sin velunderbygde fremstilling av museum-, utstillings- og publikasjonpraksiser fra 1933 til 1945, avdekker Isgard Kracht mekanismene og mytene bak nazistenes kunstpolitikk, og gir en nyfokusert fortelling om hvordan ekspresjonistisk kunst ble både hedret og utstøtt under "Det tredje riket". Dette verket bidrar fundamentalt til vår forståelse av nasjonalsosialistisk kunstpolitikk og presenterer nye perspektiver på historien omkring veneration og ostrakisme av ekspresjonistisk kunst i denne perioden.