Lesing er en av de mest betydningsfulle kulturelle ferdighetene hos mennesker, og har spilt en sentral rolle i både kulturell og samfunnsmessig utvikling. Boken 'Lesen' fungerer som et tverrfaglig håndbok som undersøker dette komplekse fenomenet fra flere ulike analyserettninger. Den dykker ned i disipliner som nevrobiologi, kognitiv psykologi, språkpsykologi og lingvistikk, som sammen kartlegger forutsetningene og grunnlagene for lesing som en forståelsesprosess og språkbehandling. Videre tar den for seg medieteknisk perspektiv og semiotikk, som belyser de ulike leseformatene fra antikken til moderne tid, hvor skriftsystemer og bildebetegnelser (typografi) fungerer som kanaler for informasjon gjennom tid og rom. Organisasjoner og institusjoner har også en innvirkning på lesing som en sosial handling i samfunnet, og boken drøfter lesing i sosiale relasjoner, tiltak for å fremme lesing, samt organisasjoner som bokhandlere og biblioteker. Den avslutter med en handlings-teoretisk perspektiv som fokuserer på de underliggende prosessene og dynamikkene.