I begynnelsen av det 20. århundre var en gruppe kunstnere rundt Henri Matisse og André Derain i ferd med å gjennomføre revolusjonerende fargeeksperimenter. Kunstkritikeren Louis Vauxcelles ga dem navnet 'Fauves' i 1905, som kan oversettes til 'beast' eller 'ville dyr'. Dette kataloget utgis i forbindelse med den første store utstillingen av Fauvismen i Sveits på flere tiår. Katalogen presenterer den uttrykksfulle malestilen og de uvanlige fargekombinasjonene som Matisse, Derain og deres kunstneriske venner brukte i perioden 1904 til 1908, og setter dem i kontekst av de estetiske og samfunns-politiske debattene fra den tiden. Betegnelsen 'Fauves' bærer en mannlig konnotasjon som allerede på et konseptuelt nivå antyder ekskluderingen av kvinnelige kunstnere. Utstillingen og katalogen utfordrer dermed denne tradisjonelle oppfatningen og fremhever kvinnelige aktører på kunstscenen i Paris. Publikasjonen er rikt illustrert og supplert med nye kunsthistoriske forskningsbidrag, og gir et innblikk i...