Å omforme forretningsmodeller er en stor utfordring for enhver ledergruppe, spesielt i dagens forretningslandskap preget av kontinuerlige, disruptiv endringer. BCG Henderson Institute har, etter å ha undersøkt hundrevis av virksomheter, utviklet en systematisk tilnærming for å gjenoppbygge forretningsmodeller med fokus på økonomisk og sosial bærekraft. Dette innebærer å skape nye former for differensiering og konkurransefortrinn, integrere samfunnsmessig verdi i produkter og tjenester, håndtere nye prestasjonsmålinger, samt omforme forretningsøkosystemer for å støtte disse tiltakene. Boken dykker ned i hvorfor, hva og hvordan bærekraftig forretningsmodellinnovasjon (SBM-I) kan implementeres – en ny metode der selskaper kan optimalisere både forretnings- og samfunnsverdi. Dette skjer ved at de utnytter sine kjernevirksomheter for å oppnå de økonomiske avkastningene eierne forventer, samtidig som de bidrar til at samfunnet møter sine mest betydningsfulle utfordringer. Boken detaljerer SBM-I innovasjonssyklusen som knytter seg til verdiskapning og storskala transformasjon, og utvider perspektivet på hvordan dette kan realiseres.