Flerspråklighet har blitt et stadig mer utbredt fenomen globalt, spesielt i løpet av de siste tyve årene. Dette har ført til at flerspråklige programmer nå anses som en grunnpilar i utdanningssystemene i mange land verden over. Å lære flere språk gir oss muligheten til å knytte bånd til en globalisert verden og styrke relasjoner med et mangfold av talere fra den varierte virkeligheten vi lever i. Takket være de forskningsbaserte casene som er beskrevet i kapitlene, vil videre utvikling mot å fremme flerspråklige praksiser i den moderne verden bli styrket. Kapitlene i denne utgivelsen gir en oversikt over nåværende teori, forskning og praksis på feltet. Temaene som behandles inkluderer viktige forskningsområder som flerspråklig utdanning, språkpolitikk, språkkontakt og identiteten til flerspråklige talere, for å nevne noen. De utvalgte kapitlene fokuserer på de mange og heterogene relasjonene mellom språk. Det inkluderer også en rekke kontekstualiserte studier som undersøker disse dynamikkene.