I boken «The World Is Born From Zero» utforsker forfatteren Cameron Kunzelman forholdet mellom videospill og science fiction gjennom en spekulasjonsfilosofi. Kunzelman argumenterer for at videospillmediet handler om vurdering og produksjon av mulige fremtider. Ved å ta for seg video game studies, mediefilosofi og science fiction-studier, trekker han inn en rekke perspektiver for å avdekke dypere forståelser av dette mediet. Gjennom en grundig formell analyse av estetiske strategier og den kulturelle konteksten som disse strategiene oppstår i, undersøker Kunzelman et bredt spekter av videospill, inkludert populære titler som «The Last of Us», «VA-11 Hall-A» og «Civilization VI». Målet er å belyse hva science fiction-spill kan avsløre om sjangerne de tilhører, de ulike spekulasjonsformene de benytter, og hvordan mediet videospill kan lede oss inn på erfaringer som både kan være undertrykkende og frigjørende. Med en tverrfaglig tilnærming gir «The World Is Born From Zero» en unik teoretisering av spillmediet.