Boken 'Debates in Geography Education' er et uvurderlig verktøy for både nytilkomne og erfarne lærere samt lærerutdannere. Den oppfordrer lesere til å engasjere seg i og reflektere over sentrale spørsmål, konsepter og debatter innen geografiundervisning. Målet er å gi leserne muligheten til å utvikle velinformerte vurderinger, støttet av dypere teoretisk kunnskap og forståelse. Den oppdaterte andre utgaven tar hensyn til den nyeste forskningen, politikk og praksis på feltet, samt vesentlige endringer i læreplanen og eksamensspesifikasjoner. Bidrag fra eksperter gir varierte perspektiver på internasjonale, historiske og politiske sammenhenger, noe som beriker forståelsen av betydelige debatter innen geografiundervisning. Blant de sentrale temaene som tas opp, finner vi geografi som akademisk disiplin, hva som definerer kunnskap innen geografi, steder og regional geografi, hva det vil si å tenke geografisk, utforming av læreplanen, hvordan vi knytter vurdering til fremgang i geografi, samt betydningen av feltarbeid og utendørs erfaringer.