I boken "Degrees of Separation" tar forskere fra Tsjekkia, Canada, Tyskland og Ungarn i bruk en ny tilnærming for å utforske verkene til en av Sentral-Europas mest fascinerende modernistiske malere, Bohumil Kubišta. I motsetning til mange kunsthistorikere som har plassert Kubištas arbeid innenfor en idealisert tsjekkisk kanon, identifiserte ikke Kubišta seg med en nasjonalstat som var klart definert av etnisitet, språk eller geografiske grenser. Boken tar i bruk en transnasjonal tilnærming, og gjennom grundig topografisk forskning prøver forfatterne å omtegne kartet over europeisk modernisme ved å utforske kunstnerens subversive tilnærming til de stilistiske strømningene av hans tid. Boken avdekker de komplekse relasjonene i det tidlige 1900-tallets Europa, der Kubišta og andre kunstnere fra Sentral-Europa forsøkte å balansere sin beundring for de dominerende kunstneriske trendene fra Paris med et ønske om å finne alternative uttrykksformer basert på lokale kunstneriske og intellektuelle kilder.