Boken "Demystifying Academic Reading" av Zhihui Fang er en grunnleggende og tilgjengelig ressurs som gir både kommende og erfarne lærere den nødvendige kunnskapen, forståelsen, verktøyene og ressursene for å hjelpe elever på 4. til 12. klasse med å utvikle leseferdigheter innen fire sentrale fagområder: litteratur, historie, naturfag og matematikk. Ved å bruke en tilnærming til disiplinær leseferdighet, beskriver Fang de verbale og visuelle ressurser, eksperstrategier, undersøkelsesevner og tankemåter elevene må tilegne seg for å kunne lese grundig, kritisk, målrettet, og med en informert skepsis på tvers av sjangre og fagområder. Boken viser også hvordan lærere kan fremme språklæring og lese- og skriveutvikling samtidig som de engasjerer elevene i læring innen fagområder. Hver kapittel inneholder informativ syntese og forskningsbaserte anbefalinger, som forbereder lærere til å hjelpe elever med å utvikle både disiplinspesifikke og disiplinrelevante diskursive innsikter, leseferdigheter og måter å tenke og resonnere på.