Den intensive leseopplæringen av Jørgen Frost, Bente Eriksen Hagtvet, Vigdis Refsahl
Produktbeskrivelse
I denne boken tar forfatterne leseren med på en reise gjennom de utfordrende prosessene til tre sjetteklassinger som deltar i tilpassede lesekurs i skolen. Til tross for at disse elevene har investert betydelig tid i å utvikle leseferdigheter, viser det seg at deres fremgang ikke lever opp til forventningene basert på alder og evner. Boken adresserer derfor behovet for skreddersydde pedagogiske tilnærminger og effektiv implementering av tiltak når leseutviklingen står stille. Den er strukturert i to hoveddeler: Den første delen presenterer det teoretiske fundamentet for de foreslåtte tiltakene, mens den andre delen gir en praktisk oversikt over innholdet og gjennomføringen av tiltakene i skolens hverdag. Som sådan fungerer boka både som en beretning om de tre elevenes læringsreiser og som en veiledning for lærere og spesialpedagoger. Den illustrerer hvordan andre kan iverksette lignende pedagogiske snuoperasjoner basert på forfatternes metoder. Hovedmålgruppen for boken inkluderer lærere, spesialpedagoger og fagpersoner innen den pedagogisk-psykologiske tjenesten.