I "Den kontemplative pausen" undersøker Christian Egge den stille revolusjonen som skjer i barnehager, skoler og høyere utdanningsinstitusjoner over hele den vestlige verden. Gjennom øvelser i oppmerksomt nærvær (mindfulness), med et spesielt fokus på empati og medfølelse, skapes det en ny atmosfære i klasserom og læringsmiljøer, der stillhet spiller en avgjørende rolle. Denne boken gir en grundig dokumentasjon av ulike initiativer, med særlig vekt på tiltak i de fem nordiske landene, basert på intervjuer med sentrale aktører innen feltet. Egge tar for seg hvilke tiltak som blir iverksatt, hva som motiverer dem, og hvordan de gjennomføres. Videre tilbyr forfatteren en historisk bakgrunn for fenomenet, i tillegg til kulturfilosofiske perspektiver som belyser hvordan stillhet og kontemplasjon har vært essensielt i dannelsesprosesser både i Østen og Vesten gjennom de siste 2000 år. I et bredere perspektiv avdekker Egge at det vi nå ser, ikke nødvendigvis er et nytt fenomen, men heller en renessanse i sekularisert form. Boken henvender seg til lærere, skoleledere, studenter ved lærerskoler, skoleforskere, politikere og foreldre med barn i barnehage og skole. Den vil være en uvurderlig ressurs for alle som ønsker å forstå og implementere kontemplative praksiser i utdanningssektoren.