Boken 'Design, Empathy, Interpretation' presenterer en ny og empatisk tilnærming til designforskning, basert på dybdeinnsikter fra et ledende designforskningsprogram ved Aalto Universitet i Helsinki, Finland. I denne boka deler Ilpo Koskinen, en av de fremste skikkelsene innen forskningsgruppen, sin personlige erfaring og gir leserne en omfattende intellektuell og profesjonell oversikt over utviklingen av designforskning. Koskinen argumenterer for en såkalt 'tolkende tilnærming' til design, som har blitt utviklet over de siste tjue årene. 'Design, Empathy, Interpretation' viser hvordan forskningsgruppen har skapt nettverk og forbindelser over hele verden, og hvordan en tilsynelatende myk tilnærming til designforskning kan være verdifull både i industrien og i offentlig sektor. Boka følger designforskningens utvikling, fra fokus på brukervennlighet på 1980-tallet, til revolusjonen innen personlig elektronikk og det 'brukersentriske' skiftet på 1990-tallet.