Design Otherwise av Danah (University of the Arts London UK) Abdulla
Produktbeskrivelse
Hvordan kan vi studere og undervise i design på en kritisk, sosialt engasjert måte som er relevant for sitt sted? I denne tidssensitive boken utfordrer Danah Abdulla oss til å forestille oss en designutdanning og -kultur som går utover blindt å låne Euro-sentriske modeller og rammer. Ved å trekke på erfaringer fra sitt arbeid med designstudenter, lærere og designere i den arabiske regionen, med særlig fokus på Jordan og eksempler fra Libanon, Egypt og De forente arabiske emirater, skaper Abdulla en dialog med de som har mest å si i utdanningen for å forestille seg hvordan vi kan utvikle en samarbeidsbasert, kontekstuell og sosialt relevant designutdanning. Ved først å kontekstualisere høyere utdanning og designutdanning i regionen, og ved å undersøke de problemene og utfordringene som er relevante for utviklingen av læreplaner og pedagogikk – som makt, byråkrati, språk og tilgang – vurderer Abdulla formålet og relevansen av designutdanning i moderne postkoloniale samfunn.