Designed to Sell av Alessandra (University of San Francisco USA) Wood
Produktbeskrivelse
Boken 'Designed to Sell' gir en fascinerende innføring i utviklingen av butikkdesign og produktpresentasjon i amerikanske varehus fra 1930-tallet til 1960-tallet. Den tar for seg hvordan etterkrigstiden førte til nye filosofi(er) innen detaljhandelsdesign som kombinerte estetikk og funksjon, samt nyskapende metoder for presentasjon av varer. Dette resulterte i fremveksten av en ny type industridesigner. Utviklingen av estetiske elementer i varehusene i denne perioden reflekterte større kulturelle endringer i forbrukeratferd og livsstil. 'Designed to Sell' undersøker disse forandringene gjennom fem sentrale case-studier samt originale arkivkilder, og avdekker forbindelsen mellom designere og forbruk, som går langt utover utformingen av enkeltobjekter. Boken argumenterer for at design ikke bare er knyttet til detaljhandelens forbruk, men også har evnen til å påvirke hvordan og hvor kunder handler, samt hva de tiltrekkes av å kjøpe. Denne boken gir en grundig kontekstualisering av diskusjonen og oppdaterer den for studenter og forskere.